Alibaba beloofde buitenlandse merken snelle toegang tot de Chinese markt via een speciale site. Tien maanden na de lancering stelt die nogal teleur.

Er begint zich een smetje te ontwikkelen op de beursgang van Alibaba eerder dit jaar. De dominante Chinese internetwinkel lanceerde in de aanloop daar naartoe een speciale site voor westerse bedrijven die hun producten in China willen aanbieden. Maar dat platform, Tmall Global, is nogal teleurstellend, zeggen bedrijven en consultants tegen de Wall Street Journal.

Mager zoekresultaat

Terwijl Alibaba’s Taobao en de ‘reguliere’ site Tmall op plaatsen 2 en 5 staan op een ranglijst van populairste sites in China, komt Tmall Global op een magere 311e plaats. Buitenlandse merken trekken dus weinig internetverkeer aan, wat nog wordt verergerd door het feit dat Alibaba ze belet om advertentieruimte te kopen, zeggen ze. Een aantal internetwinkels overweegt om Tmall Global al weer vaarwel te zeggen.

Alibaba prees het platform aan als een ‘snelle route naar China’ voor buitenlandse merken. Anders dan voor de reguliere Tmall hebben buitenlandse bedrijven geen vergunning nodig om hun waren er te koop aan te bieden. Maar volgens een onderzoek in opdracht van de Wall Street Journal heeft 70 procent van de internetwinkels op Tmall nauwelijks omzet.

Lidmaatschap vanaf 5000 dollar

Sinds de lancering trok Tmall Global bijna 5400 merken. Die betalen jaarlijks 5000 tot 10.000 dollar abonnementsgeld, plus een borgsom van 25.000 dollar. Bovendien betalen handelaren over het algemeen 3 tot 6 procent commissie op iedere transactie aan Alibaba.

Eén van die bedrijven is het Nieuw-Zeelandse Xtend-Life Natural Products, dat gezondheidsproducten maakt. Xtend-Life maakte 39.000 Amerikaanse dollar vrij voor marketing in het eerste jaar, maar de resultaten zijn tot nu toe teleurstellend, zegt medeoprichter Warren Matthews. "We hebben nu een paar problemen. Als we die niet kunnen oplossen, trekken we ons misschien terug", zegt Matthews.

Langere bezorgtijden

"Dit platform zal de reputatie van Alibaba echt aantasten", zegt Jacob Cooke van Web Presence in China, het marketingbureau dat het Wall Street Journal-onderzoek uitvoerde.

Tmall Global is minder aantrekkelijk voor Chinese consumenten omdat producten duurder zijn en de bezorgtijden veel langer (weken in plaats van dagen). Alibaba houdt het erop dat buitenlandse merken tijd nodig hebben om bekender te worden. De firma zegt warenhuizen te hebben waar buitenlandse partners hun producten in kunnen opslaan, om bezorgtijden te verkorten.

En terwijl het een "zakelijke overweging" was om buitenlandse aanbieders te weren van advertentieplaatsen, zegt Alibaba de vindbaarheid van Tmall Global-handelaren en -producten te gaan verbeteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl